”Swing it, Kai” Kai Gullmar – melodiernas mästarinna

Ingela Hofsten 5 mars 2024

En fullsatt salong kunde i musik och tal följa med på Gurli Bergströms resa från Sundsvall,
till att bli Kai Gullmar, boende i Stockholm.

Gurli Maria föddes den 2 april 1905 och växte upp i Sundsvall med företagande föräldrar
som drev kolfirma och café. Hennes hem var ett av Storgatans vackra stenhus, byggt av
”Bygg-Olle” snett mittemot Hotell Knaust, som då ägdes och drevs av Oscar Knaust och
hans mamma. Oscar var en stor entusiast för nöjen, revyer och ett rikt stadsliv. Han tog
Barnens Dag till Sundsvall och såg därmed till att både barn och vuxna fick utlopp för sina
kreativa förmågor. Gurli var inte sen att hänga på och Oscar var heller inte sen att upptäcka
henne. 1917, 12 år gammal, gjorde hon debut, sannolikt i Spegelsalen på Hotell Knaust.

På föräldrarnas initiativ fick Gurli utbildning i stenografi och engelska på en skola i London.
Gurlis fullföljde sin utbildning, men hade egentligen själ och hjärta på dansgolvet på bla Hotel
Savoy, där jazzen hade gjort sitt intåg.

Tillbaka i Sundsvall började hon jobba som kontorist på faderns kolfirma, men kvällar och helger
uppträdde hon tillsammans med Oscar Knaust på revyer, musikevenemang eller privata fester.
Inspirerad av Oscars alter ego, ”Fröken Augusta”, skapade även Gurli sig ett andra jag,
”Gulli Charmados”.

Det dröjde dock inte så länge förrän Gurli flyttade till Stockholm (utan föräldrarnas vetskap
om vad hon egentligen ville och kanske tänkte jobba med?). Hon fick jobb på Audofonbolaget,
men sökte sig också till revyfolk och musiker och kom snart i kontakt med både Ernst Rolf,
Hasse Ekman och Gus Morris. Som flicka med en borgerlig uppfostran, hade hon lärt sig spela
piano och var nu fri i sitt spel och kunde snabbt skapa melodier som passade främst till Gus
Morris texter. Hon blev snabbt ett stort namn och hennes melodier användes i såväl filmer som
i revyer av olika slag och spelades dessutom in på skivor.

Namnet Kai valde hon själv, när hon fått erbjudande om sitt livs första skivkontrakt och nu satt
framför den starka och bestämda inspelningschefen Vera Åkerman, vilken först inte alls tyckte
att det var ett lämpligt namn, men så blev det ändå – Kai Gullmar (Gurli Maria).

Det blev flera både skiv- och filminspelningar för Kais del. Hon levde ett hektiskt liv med många
cigaretter och en hel del alkohol.

1944 då homosexualitet övergick från att vara ett lagbrott till att bli en mentalsjukdom flyttade
Kai ihop med sin partner Barbro Flodqvist. Inte förrän 1979 blev homosexuella fri från sin mental-
sjukdom.

1949 hittade Kai en ny kärlek, Rita Rosenberg, den tidigare balettdansösen som nu satt i biljett-
kassan på Malmö stadsteater, och 14 år yngre än Kai. ”Jag föll som en mogen tomat”, säger Kai i
en radiointervju med Kent Finell knappt trettio år senare.

1964 hade Kai Gullmar sitt sista framträdande och hade nu börjat bli lite skröplig. De sista åren
höll hon sig kontinuerligt hemma och vårdades in i det sista av sin kära Rita. På sin 77-årsdag
den 2.4 1982 begravdes Kai Gullmar på Gustav Adolfs kyrkogård i Stockholm.

Ingela Hofsten gav en målande föreläsning med stor igenkännandefaktor och som inbjöd till lite
trevande allsång.

Ingrid Wallin