Teater, kris och samhälle – Vicky Angelaki, MIUN 2025 09 30
Vicky Angelaki, född och uppvuxen i Grekland, kom till Sverige 2019, efter att ha bott och verkat i Storbritannien i 15 år. Hon forskar och skriver om teaterns betydelse för oss som individer och hur den på olika sätt speglar vårt samhälle och våra utmaningar. Eftersom hon nu arbetar i Sundsvall anknöt hon en del till vår ”egen” Frida Steenhoff, som publicist, författare och debattör. Frida Steenhoff kopplar sina rollfigurer till miljöfrågor de själva upplevt, till jämställdhet och jämlikhet i samhället. (Frida Steenhoff kom ju även med i den nyligen presenterade Kulturkanonen med ”Lejonets unge”, 1896, som belyser kvinnans frigörelse.) Vicky menade att teater, politik och samhälle hänger ihop och är avhängiga av varandra. Särskilt tydligt kan det ses vad gäller vår tids miljö- och klimatfrågor, som ofta speglas både sceniskt och i skrift, fast det kanske i sig inte är huvudbudskapet i verket.
Ett konstverk kan kommunicera med oss. Vi kan interagera och verket tar ny form/följdverkningar på vad som skulle kunna ske utifrån hur vi agerar. Vi kan tex interagera med naturen och miljön via teatern. Ska man skaffa barn, när miljön och världen ser ut som den gör? Ska vi använda producerad energi till det som inte är nödvändigt? Teatern kan ha en handling som drivs framåt och en bakomliggande ”agenda” som tex att klimatförändringarna pågår och ökar.
Vicky gav historiska exempel på verk som för länge sedan visade på olika miljöproblem som idag är näst intill akuta, tex Henrik Ibsens ”En folkefiende”, 1882, som handlar om ett vattenproblem, som påverkar turismen. En badläkare larmar om parasitangrepp i stadens viktigaste inkomstkälla, kurbadet, men helt utan förståelse från de styrande i staden. Denna pjäs har satts upp och filmatiserats flera gånger.
Så även de gamla grekiska dramerna är alltjämt aktuella med bl a genusfrågor och konflikter mellan sanning och politik.
Ingrid Wallin