2025-05-06 Åke Johansson
Åke Johansson, författare och senior järnvägare som arbetat över 30 år på SJ, började sitt föredrag med ett tips. SJ har valt det bevingade hjulet som symbol utifrån att guden Hermes var budbäraren med vingar. Blir det tyst vid ett bord – säg SJ och alla kommer att börja prata för det finns nog ingen som inte har en synpunkt när det gäller tåg.
Åke har hämtat sina kunskaper från järnvägslitteratur samt från Medelpadsarkivet, dåtidens dagspress och olika sidor på nätet, särskilt den av Rolf Stén redigerade historiskt.nu
Järnvägen i Sundsvall var först i Norrland. Det var viktigt för till exempel disponenterna Dickson, Bünsow och rektor Erik Berggren att bygga en transportmöjlighet för plank som inte gick att flotta som timmer. Allt material för att bygga denna nya första revolutionerande järnvägen mot Torpshammar 1874 kom med fartyg till Sundsvalls hamn. Det fanns flera olika spårbredder. Statens Järnvägar valde liksom de flesta länder i Europa att följa i Englands fotspår och valde 1435 mm som normal spårbredd. Däremot bestämde riksdagen att den norrländska trafiken kunde nöja sig med 1067 mm, vilket skulle bli billigare. Därför byggdes Sundsvall-Torpshammar med den smalare spårvidden. Men då hade staten ändrat sig så när sträckan Torpshammar- Östersund-Trondheim var klar 1882, så måste folk och gods lastas om i Torpshammar, vilket ledde till att staten tog över den tidigare enskilda järnvägen och byggde om till normalspår 1886. Järnvägen möttes i början av motstånd, det var kritik både mot den hiskliga farten och mot industrialismens framfart. En präst uttalade sig att järnvägen var den breda syndens väg.
För att bygga spåren till Sveriges järnväg anlitades cirka 40 000 rallare. Anledningen till att järnvägen inte byggdes längs med kusten för att få fram bland annat malm var att det redan fanns en väl fungerande transportväg genom sjöfarten. Det byggdes upp helt nya samhällen längs med spåren då rallarna ofta blev kvar på orterna längs banan. De har bidragit till att bygga upp dagens moderna civilisation och folkrörelsen. För att klara tågtrafiken behövdes flera olika yrkesgrupper. Längs en sträcka på 6 mil kunde det finnas 14 banvaktsstugor och 200 övergångar mot en väg. Det var ofta kvinnan i familjen som var grindvakt, ett tungt och ansvarsfullt arbete.
Sundsvall första järnvägsstation byggdes 1874. Framför stationshuset var en stor vacker park. Tack vare den klarade sig stationsbyggnaden vid den stor branden 1888.
Ostkustbanan byggdes för 100 år sedan. De var bekymmer att finansiera en ny järnväg, 1:a världskriget och depressionen gjorde att det drog ut på tiden och det första spadtaget söder om Sundsvall togs först 1916.
Även om motståndare till järnvägen tyckte att det var en hiskelig framfart tog det 33 timmar att åka från Sundsvall till Stockholm, med övernattning i Bollnäs. Idag åker vi samma sträcka på 3½ timme.
En dubbelspårig järnväg tar lika mycket persontrafik som en 15-filig motorväg. Ett enda normallångt godståg motsvarar 40 långtradare. 90 % av all inrikes godstrafik rullar på bilvägar. Åke Johansson slutord var TA TÅGET!
Marianne Mattsson